
מבוא בארגונים רבים מושקעים משאבים ניכרים בפיתוח תהליכים, שיטות עבודה, מערכות מחשוב ופתרונות ארגוניים, אך לעיתים ובפועל, התהליך שהוגדר, כולו או גרוע מכך – חלקו, אינו בהכרח מיושם בשטח, במקום זאת, כפי שנוכחתי למצוא לא פעם, מתפתחת לה מציאות עבודה מקבילה, נוצר פער בין תהליכים שהוגדרו ואומצו בארגון לבין תהליכים שמבוצעים בפועל, לתופעה קוראים "תהליכים שקטים או אפורים".

עובדים מתאימים את התהליך לצרכים מקומיים, מאלתרים פתרונות ולעיתים כלל אינם מכירים את הפתרון שנבנה עבורם או עבור המשימה בה הם מטפלים. במקרים מסוימים, גם כאשר התהליך מוגדר ומוטמע, מתברר בשטח כי הוא אינו נותן מענה מספק לצורך, או שאינו עומד בקצב או בדרישות הפעולה האמיתיים, כאן מצאתי כי לעיתים רבות מתפתחים פתרונות אלטרנטיביים, כאלה שעוקפים או מקצרים או מומצאים מחדש, אלו הם פתרונות שהוסכמו בין האנשים, בין עמדות העבודה ובכלל, פתרונות כאלה שלא תועדו, לא הוגדרו, ואינם מוכרים בתקנים ובנהלים (אלא קורים בפועל בסביבת העבודה).
כך נוצר בשטח “ידע אפור” ידע תפעולי "חי" שאינו מופיע במסמכים או במערכות, אך בפועל, הוא זה שמכתיב את אופן העבודה ולא פעם, גם את תוצריה.
הידע האפור אינו טעות, אינו תקלה, הוא גם לא “מרד” ארגוני, הוא תוצאה טבעית של מפגש בין מציאות משתנה לבין תהליך שאינו מתעדכן או שאינו מצליח לשרת את המציאות, וזה בדרך כלל קורה כשהמציאות זזה מהר יותר מהתהליך, השטח מייצר מענה, תהליך חדש.
התופעה מייצרת פער מתמשך בין:
השלכות התופעה רחבות:
במילים אחרות – האתגר הוא לא רק בפיתוח התהליך, אלא ביכולת לחבר בין תהליך מוגדר לבין תהליך חי, ולנהל את הפער שביניהם.

אז איך ניתן לזהות בזמן אמת את הפערים ? איך ניתן לצמצם את הפער בין תהליכים שפותחו והוגדרו לבין הביצוע בפועל בשטח, כך שהידע לא יישחק, לא יוסתר, יהיה מותאם או מותאם מחדש לצרכים בפועל, ולא יתפתח כ ”עבודה אפורה” שאינה מנוהלת ?
רוב התהליכים בטווח האפור לוקים בהיעדר ראיה רוחבית או ראיה "מגובה 20,000 רגל.." ומקיימים טווח קצר יחסית של פתרון, כזה שגדל עם הזמן ולעיתים משנה לגמרי את הקו המנחה שלאורו תוכננה הפעילות.
הזיהוי של כל אלה גרמו לי להבין שלא מדובר בתופעה ייחודית למקום מסוים אלא שמדובר בתופעה רחבה ובלא מעט ארגונים, זיהוי התופעה יצר אצלי את הצורך לחקור את הנושא ולתרום ולו במעט - לפיתוח כלים לזיהוי, מניעה וטיפול בהם, קראתי להם "תהליכים שקטים או אפורים" אלו מטרות הכתבה:
פיתוח תפעולי בדומה לפיתוח עסקי, אינו מסתיים אף פעם, ההתפתחות אינה אופציה, היא קורח המציאות והיא מחויבת, ארגונים שלא יתפתחו (הן תפעולית והן עסקית) ידעכו, יפתחו פערים שיקשה מאוד לסגור אותם בהמשך הדרך.

הרעיון לכתוב את הכתבה (כמו כתבותיי הקודמות) נולד מגילוי הפערים בין מה שתוכנן לבין מה שקורה בפועל, בין תהליך שתוכנן כחלק של פאזל מתמונה כוללת, לבין פתרונות מקומיים של עובדים או מפעילים.
נתקלתי לא פעם ב"פלונטרים" הנגרמים בהמשך הדרך, כאלה שהם תוצאה ישירה של שינויים והחלטות שהסיטו את התהליך, פתרו בעיה, ויצרו שלא במודע בעיות קשות יותר בהמשך.
תהיתי, מה גורם למישהו להמציא פתרון במקום לבחון או לבדוק את הפתרונות המקוריים, לחקור ולבדוק מה תוכנן או קיים לפני שמשנים ומקבעים פתרון.
האם החופש הניתן לדרגי הביניים בקבלת החלטות, חורגת מהנורמה המקובלת או שהנורמה המקובלת היא "תעשו מה שאתם רוצים כל עוד זה עובד.." האם זה נובע מחוסר הידע והשליטה של המנהלים בתהליך או שזה ממי שאנחנו? ישראלים.

החלטתי לחקור את הנושא לעומק, להלן הממצאים: לאורך התצפיות, השיחות, ראיונות העובדים ובחינת תהליכי העבודה במספר ארגונים, עלתה תמונה עקבית וברורה, התהליכים האפורים הם לא חריגה או תקלה, הם תופעה מערכתית טבעית שמתרחשת כשההגדרה הרשמית לא מספקת מענה לצרכים האמיתיים בשטח.
הממצאים מצביעים על מספר גורמים מרכזיים שחוזרים על עצמם כמעט בכל ארגון שבו התהליך המוגדר התרחק מהתהליך החי, התפתחותם של תהליכים אפורים לא נובעת בהכרח מחוסר משמעת או מאלתור מקרי, אלא משלוב של גורמים מערכתיים, תפעוליים ותרבותיים. תהליכים כאלה מתפתחים כאשר קיים פער בין הדרך שבה התהליך תוכנן לבין התנאים האמיתיים שבהם הוא נדרש לפעול.
להלן הממצאים והתובנות:
עדויות מהשטח (כראיות, לא כתלונות) בהם נתקלתי לא מעט: “עזוב, זה לא תמיד עובד", "כבר פתרנו את זה בינינו..." "תאמין לי שאני יודע מה צריך", "אין לי מושג איך זה עובד.." בחייאת, “אין לי זמן לפתוח מסך, אני חייב לסיים עכשיו " או “אם אני לא אמצא פתרון עכשיו אז אני לא אסיים את זה היום", "אני יודע שזה לא לפי מה שכתוב אבל ככה זה באמת עובד" “עזוב אותך, אם אעשה מה שקבעו אני לא אסיים עד הלילה" ועוד..
כל משפט כזה הוא איתות למערכת, התהליך הרשמי לא מצליח לשרת את הצורך המבצעי.
סיכום הממצאים: התהליכים האפורים מתפתחים כאשר המערכת הפורמלית לא מדביקה את קצב המציאות, הם לא תוצאה של חוסר ציות, אלא של היגיון תפעולי חי, העובדים אינם "עוקפים" את התהליך, הם מנסים לתקן אותו בזמן אמת.
ההבנה הזו היא הבסיס ליכולת לבצע שיפור אמיתי.
אז איך מזהים את הידע האפור בזמן אמת ? הנה מספר סימני אזהרה:
| סימן | מה זה אומר | מה ההשפעה |
| אחידות נמוכה בפעולות דומות – ההפך מסטנדרטיזציה | כל מחסן, כל עובד עושה אחרת, לכל תהליך נתיב פתרון שונה | אי יציבות תפעולית, יצירת ידע ייחודי ותלוי מפעיל, קושי בניוד עובדים, חוסר יעילות |
| “קיצורי דרך” שחוזרים על עצמם | עובד פותר 3 קליקים ב "לחיצה אחת" | נולדה שיטה לא מתועדת |
| שליטה אישית במקום ארגונית | כל אחד או כל מחלקה תלויה באדם אחד מנוסה | ידע לא נגיש, עובדים חדשים מתקשים, תלות גבוה בידע מקומי |
| למרות הפעילות הרבה הדברים קורים לאט או לא | העובדים עושים את מה שהם חושבים שצריך ולא את מה שצריך | אין התקדמות או מענה לצרכים, אובדן שליטה בתוצר או בתוצאה בזמן הנכון |
מה ההשלכות ומה זה יוצר בארגון
הידע האפור הוא לא רק בעיה, הוא גם אות למקומות שבהם התהליך הרשמי לא מספק, לעיתים הפתרון "האפור" יעיל יותר ממה שתוכנן. ההזדמנות היא לזהות אותו, ללמוד ממנו, להבין את ה "חלל שהוא נדרש למלא" ואם הוא טוב, אז לשלב אותו בתהליך הרשמי, ואם לא, אז לתקן ולחזק את התהליך הרשמי.

מה עושים ? או מה מודל העבודה המוצע: להלן מודל פשוט בעל 4–5 שלבים כמו מודל G.A.P.S (Gray Area Process Survey) וההסבר:
לבצע סקר תהליכים בתחום "האזור האפור" סקר החוקר את המצבים שבהם הגבולות בין נכון ללא נכון, יעיל או לא יעיל, במקום שבו הגבולות בין טוב לרע מטושטשים, זכרו, הפתרונות שניתנו נעשו בדרך כלל בכדי לקדם נושא או תוצר. סקרים כאלה משמשים בדרך כלל להבנה כוללת של תהליכי המקור והפער שנוצר, סקרים כאלה מקובלים במחקר, בעסקים ומקרים בהם מזהים חוסר יעילות מתמשך, הכל כדי להבין איך אנשים מנווטים בעמימות, וגם להבין את התדירות של התופעות ואת הגורמים ההקשריים שמעורבים בהם כמו לחצים מוסדיים או אילוצי זמן, ניהול בעייתי או חסר ואיך תלות בהקשר משפיעה על תפיסת חומרת ההתנהגות או הפתרון. אז המודל כאמור נקרא G.A.P.S ולהלן ההסבר:
| שלב | מה עושים? |
| G – Gather | איסוף מידע על ידי תצפיות, חניכת מנהלים או עובדים, ראיונות ושיחות עומק, ניתוח תהליך המקור וכו.. |
| A – Analyze | זיהוי הפערים בין תהליך מובנה לתהליך ה "חי" |
| P – Processes | לבדוק עד כמה התהליך המוגדר מתאים למציאות המבצעית, ועד כמה הוא ברור, ריאלי, עדכני ומבוסס על הצורך האמיתי, וגם - לבחון את ההזדמנות שאולי תשמש כהזדמנות לשיפור. |
| S – Standardize | החזרה לתהליך / התאמה מחדש |
מודל G.A.P.S מסייע למעשה לנתח את הפערים בין איך שתהליך אמור לעבוד לבין איך שהוא עובד בפועל. המודל מחלק את הפער לארבעה מרכיבים מרכזיים:
1. מטרות (Goals) האם העובד מבין מה מטרת התהליך או את מה שהוא אמור "להפעיל" או לקדם?
2. יכולות (Abilities) האם יש לעובד את היכולות, הכישורים והמיומנויות לבצע את התהליך ? זה כולל:
3. תהליכים (Processes) עד כמה התהליך המוגדר מתאים למציאות?
האם הוא ריאלי? עדכני? נותן מענה לצורך האמיתי?
תהליך שאינו מותאם יוצר פער טבעי, והעובדים “מיישרים אותו” לדרך שעובדת עבורם.
4. מערכות ותשתיות (Systems) האם המערכות התומכות מאפשרות לבצע את התהליך כפי שהוגדר? לדוגמה:
כשמערכת לא תומכת, התהליך “נשבר” ומתחילה עבודה אפורה.
לסיכום: מודל G.A.P.S מאפשר לאבחן האם הסטייה בתהליך נובעת מ־
מטרה לא מובנת, יכולת חסרה, תהליך לא מותאם או מערכת שלא מאפשרת ביצוע תקין. זהו כלי פרקטי, חד, וקל לשימוש, במיוחד בהקשרים של ניהול תפעולי, הטמעה, ניהול ידע וניתוח פערים בשטח.

המפתח הוא שינוי תרבות ארגונית ("Culture eats strategy for breakfast" או בתרגום לעברית "התרבות הארגונית אוכלת אסטרטגיה לארוחת בוקר" הרעיון הוא: לא משנה כמה אסטרטגיה חכמה תבנה אם התרבות הארגונית לא תומכת בה.)
נגיעה אישית - התרבות הארגונית הישראלית נעה בין יצירתיות לאלתור מתמשך
בבסיס התרבות הארגונית בישראל, קיימת תופעה שאופיינית לנו כמעט בכל תחום, אנחנו יוצאים לדרך גם כשהתכנון עוד לא הושלם.
יש לזה יתרונות, היכולת “להסתדר”, יצירתיות בזמן אמת וכו אבל יחד עם זאת, קיימים לזה גם מחירים משמעותיים.
במקרים רבים, הרצון "לא לעכב", או שהאמונה ש"נפתור תוך כדי תנועה" מתנהלת, מובילים לכך שהתהליכים אינם מתגבשים לכדי שיטה סדורה, כך נוצרת מציאות שבה האלתור הופך מהר מאוד לדרך העבודה, לעיתים אפילו בלי שנרגיש.
הגישה הישראלית, המלאה בתעוזה וביצירתיות, מאפשרת לפתור בעיות כאן ועכשיו, אבל היא גם יוצרת רמות ביצוע לא אחידות, תוצאות שקשה לצפות אותן, ולעיתים גם החלטות שמתקבעות כעובדה בשטח, בלי שעברו חשיבה מערכתית או בחינה מקצועית מספקת, ובמילים אחרות: היכולת שלנו “להמציא פתרון” היא כוח, אבל כשהיא מחליפה תהליך מוגדר, היא מתחילה לעבוד נגדנו.
הארגון משלם על כך בחוסר יציבות, בידע אפור שמצטבר מתחת לרדאר, ובעיקר בקושי לבנות תפעול איכותי, עקבי ובר מדידה לאורך זמן, זו לא ביקורת – זו תובנה.
יש מקום לאלתור, אך תרבות זו חייבת להיות מאוזנת עם תכנון, בחינה, בקרה והטמעה.
כשאין את האיזון הזה, נוצרת "כלכלה של פתרונות", שכל אחד מהם אולי הגיוני בפני עצמו, אבל ביחד הם עלולים להוביל למערכת לא יציבה, אז כאן יש מקום לבחינה:
האם התהליך השקט או האפור הוא “מנוע מצוינות או מקור שחיקה לתהליך המקור" ? לסיום אוכל לומר:
ריכוז מקורות וציטוטים.