1 דקות קריאה
האתגרים בלימודי תעודה בלוגיסטיקה ורכש

קישור לכתבה במגזין PORT TO PRT בעמוד 42

לוגיסטיקה ורכש - מה הסיפור של לימודי תעודה

במהלך 20 השנים האחרונות הוכרה חשיבות הניהול הלוגיסטי והרכש כמקצוע הדורש ידע וכלים מתאימים, לא עוד ניהול מחסן על ידי עובדים כלליים, אלא ניהול מרלו"ג על ידי עובדים מיומנים ומערכות חכמות, לא עוד קניות מזדמנות אלא ניהול רכש לפי דרישות ותכנון מוקדם.

הדבר בא בת בבת עם השינויים בהרגלי הצריכה, הגלובליזציה שמקרבת קצוות, התפתחות המסחר הדיגיטלי וכן התגבשות רשתות מכירה קמעונאיות ודרישה גוברת והולכת להוזלת עלויות, הסברה הישנה שסברה כי שככל שכמות העבודה תעלה כך יקצו משאבים נוספים - התבררה כמכשלה יקרה ולא יעילה בעליל, דבר שאילץ את הארגונים לאמץ גישה אחרת, כמו כן לרכוש את היכולת לנהל, לעבד ולייצר יותר ובזמן קצר יותר ובכך לא רק לענות לצרכים ההולכים וגדלים אלא לתרום בפועל להוזלת העלויות.

אימוץ הגישה החדשה החלה לייצר דרישה גוברת והולכת לכוח אדם מקצועי, לידע, לשיטות ניהול מתקדמות וכן למערכות ותהליכים תומכים, הדבר יצר כמובן וואקום טבעי ודרישה ממערכות החינוך להכשיר אנשי לוגיסטיקה להפעלת מערכות ושיטות מתקדמות, אנשי רכש לתכנון והערכות בהתאם, נוצרה דרישה אמיתית למומחיות בתחומים האלה, במיוחד מומחיות כזאת המשלבת הלכה ומעשה, נוצר מקצוע.


המקצוע ייצר כמובן וואקום מיידי, דרישה לתכנים ותוכניות לימוד, דרישה למסלולי הכשרה וקורסים, לוואקום זה החלו להישאב ולנסות לתת מענה - המקצועות הקלסיים כמו תעשייה וניהול, הנדסת ייצור וכדומה, עם הזמן החל המקצוע לקבל את ההכרה והמקום הראוי לו, החלו להכשיר תלמידים במסלולי תואר יעודים, מסלול המכשיר מנהלי לוגיסטיקה כתואר או כהתמחות.

כאמור, האוניברסיטאות והמכללות החלו לשלב בהכשרה את תחומי הלוגיסטיקה והרכש, לימודי תואר וכן התמחויות בתחום לתוכניות לימוד קיימות, מסלולים אלו הקנו ידע מתפתח אך תיאורטי מטבעו, במסלולי לימוד אלו משתלבים בדרך כלל צעירים ללא ניסיון וידע מעשי, בוגרים אלו שבסיום לימודיהם עם הצטרפותם והשתלבותם לתוך שוק העבודה ייצרו פער לא קטן בינם לבן אלו שאיישו ומאיישים משרות לוגיסטיקה בצמתים חשובים בתחום, פער המבדיל בין הלכה למעשה.

לעומת בוגרי התארים - נמצאים עובדים בגילאים שונים ללא הכשרה פורמאלית, אלו שמפעילים בפועל ומאיישים את החוליות בשרשרת האספקה, אלו שספגו וסופגים ידע מעשי בעיקרו, כזה שהגיע יחד עם הכנסת השיטות הציוד והטכנולוגיה, ידע מניסוי וטעייה, מיוזמות אישיות וכן מניוד של ידע שעובר עם תנועה טבעית של עובדים מארגון לארגון, ידע שמועבר דרך יועצים ודרך חומרים מקצועיים נוספים, ידע שנספג במקום לעובדים ללא הכשרה פורמאלית.

וכך, באופן טבעי עם הזמן, המקצוע התפתח, שכן, באופן התפתחות המערכות הלוגיסטיות עלתה וגברה הדרישה לידע, לפתרונות ולהפעלת מערכות וכן הלחץ לתוצאות טובות יותר העמיקו את פערי הידע וההשכלה בין אותם עובדים שלא קיבלו הכשרה פורמאלית בתחום מול בעלי התארים, כך נוצרה דרישה למסלולי הכשרה ולא רק לעובדים מהענף אלא גם לאלו שבחרו ובוחרים בלוגיסטיקה כמקצוע.

כל זאת יחד עם הרצון להתמחות פורמאלית ורצון עז לידע - בנה את הצורך לו מוסדות החינוך היו צריכים לגבש מענה מתאים, כזה העונה לדרישות המתפתחות ולקהל היעד הנכון.

הדבר נכון בכל הרבדים וכן בעולמות הרכש והקניינות, שם ניהול המלאי בכלל והרכש בהקשר זה בפרט הפך להיות קריטי להצלחת הארגון.

לחלל זה וכן לקהל היעד הזה החלו להתגבש קורסי הכשרה ולימודי תעודה הן על ידי המכללות והן על ידי האוניברסיטאות, קורסי הכשרה השואפים להקנות את הידע הנדרש העונה לצרכים אלו, כל עוד יכללו בהם הנושאים והתכנים המתאימים העונים לצורך.

אני פוגש לא מעט בוגרי קורסים תעודה כאלה, היכולת שלהם להתמודד עם אתגרי העבודה והמקצוע היו ונשארו נמוכות מהנדרש, יכולתם השתפרה מעט מאוד אם בכלל - לאחר הקורס, דבר שמביא אותי לבחון את התכנים להם הם נחשפו בלימודיהם ובהם הם היו אמורים לשלוט.

גם היום, שנים לאחר הכנסת מערכות חכמות, שנים לאחר "הצעד המשמעותי הגדול" שעשה המקצוע - הפתרונות שמייצרים היום נטולי יצירתיות, ברוב המכריע של המקרים משתמשים באותם פתרונות עבור בעיות שונות, מנסים להתאים את הבעיה לפתרון ולא את הפתרון לבעיה, מעתיקים שבלונות של פתרון עם שינויים והתאמות מינוריות לכל מקום.

אמנם הייתה קפיצת דרך אחת גדולה משמעותית בענף, אך מאז - ההתקדמות היא איטית ועם צעדים שמרניים ומהוססים מאוד, אני שומע על לא מעט יזמים שהחלו לייבא פתרונות וידע מחו"ל לאחר שנכשלו או לא קבלו פתרונות מספקים מהשוק המקומי.

 

לכאן אנו, מנהלים ומחנכים מקצועיים בענף, נכנסים, חלה החובה לא רק ללמד את ההווה, אלא ללמד ולפתח את הגישות של המחר ולתת לתלמידינו את ארגז הכלים הנכון והמתאים ביותר, ללמד אותם להתמודד טוב יותר עם סביבת העבודה שלהם.

 

לשם כך, עלינו להפנים קודם כל את הבעיה, ללמד את הנושאים הנכונים ולדאוג שלעולם לא יקרה יותר - שבוגר קורס כזה - יסיים עם רק מעט יותר ממה שהתחיל.

מתוך כך, הכנתי רשימת נושאים הנדרשים לדעתי לאותו קהל היעד והנדרשים בכלל לכל

המבקש להתמצא, להשתלב ואף להשפיע על הענף המתפתח הזה וללא רגשי נחיתות, לכל מנהל בתחום ו/או כזה השואף להעמיק ולהעשיר את הידע בתחום הלוגיסטיקה והרכש בפרט ובשרשרת האספקה בכלל, להלן רשימתי לנושאים ולתכנים האלה :

כללי

לימוד ליבת שרשרת האספקה על חוליותיה, מהזמנת לקוח להפצה.

יצירה וניהול קהילות בשרשרת האספקה, חשיבותם ומשמעותם.

משמעות והשפעת הגלובליזציה על שרשרת האספקה.

משמעות והשפעת המסחר האלקטרוני על שרשרת האספקה.

ניהול סיכונים בשרשרת האספקה.

ניהול

קוד אישי לניהול ולמצוינות.

כלים לניהול.

תפעול

כוח אדם - בניית צוות/ים, בחירת עובדים, שימור עובדים, דיני עבודה.

תקשורת כללי, בין חוליות השרשרת, בינאישי.

אוטומציה של תהליכים - עבודה ללא נייר או המעבר מנייר למסך, זרימת עבודה.

מיכון וציוד עזר מכני.

עבודה בסביבה עתירת טכנולוגיה - בסיסי נתונים, מערכות ERP, מחוללי ישומים והתמצאות במערכות אלחוטיות.

ציוד עזר טכנולוגי - מסופונים, מדפסות ומכשירים, התקנות מקומיות והתגברות על תקלות, מידע בסיסי וכו..

לימוד אקסל - יסודות, נוסחאות יישומים ועוד בהתאם לצרכים.

הכנת מצגות.

ניהול מערכות אחזקה, תחזוקה ומערכות תומכות.

משפטי- חוזים והסכמים, התקשרויות.

ניהול מו"מ.

לוגיסטיקה (כולל פרק על הפצה)

ניהול מלאי.

טכנולוגיות מתקדמות בלוגיסטיקה.

תהליכי עבודה.

כלים להקמת מחסן/מרלו"ג.

בחירה והתאמת מערכות אחסון.

ניהול צמתים בשרשרת האספקה, זיהוי צומת, חשיבות צומת, הגדרת צומת

יסודות בניהול מחסנים.

ניהול מרלו"ג.

מדדים ושיפור ביצועים.

אבטחת איכות.

הפצה.

כלים לזרימת המידע וחיבור חוליות שרשרת האספקה.

רכש

ניהול מלאי בטחון ועיתוד מלאי, ניהול ביקושים.

הקשר בין הרכש למלאי.

ניהול ספקים.

קניינות.

ניהול חוזים והתקשרויות.

הרצת MRP.

כללים להקמת קהילות ספקים.

חשבונאות

בניה וניהול תקציב.

דוחות כספיים.

תמחור.

שכר עידוד.

ניהול פרויקטים - לוגיסטיים ותפעוליים

מושגים בניהול פרויקטים.

לוחות זמנים.

בניית מבנה תכולת עבודה.

תוכנות ניהול פרויקטים.

מבנה ארגוני והשפעתו.

תקנים

ניהול בסביבה רגולטורית.

תקני איכות.

פרויקט סיום

בחירת נושא והנחייה

אלו כאמור התכנים ששום תוכנית לימוד אינה שלמה בלעדיהם.

שעיה כליף

סמנכ"ל תפעול

איי.אל. מדי מרקט בע"מ.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.