5 דקות קריאה
התקנת קפיצי אייבך על קאיה ספורטאז'

קישור לאתר בו פורסה הכתבה במקור - Jeepolog

פורסם בתאריך 27-07-06 

החלפת קפיצים והגבהת הרכב באמצעים ביתיים.

הערת המערכת כך במקור "שיה החליף את הסמוראי שלו בקאיה ספורטאז' משפחתית, ואנחנו מרוויחים כתבה על בחירה והחלפת קפיצים לספורטאז'. "

רקע: הכול נראה לי מסובך, מיותר ויקר אחרי הסמוראי. בכלל, נראה לי שאני לא אתגבר על הוויתור על הסמוראי לעולם. 

בכל זאת – הטיול האחרון עם הסמוראי הוכיח שוב שזה רכב לרווקים. עובדה זו יחד עם מבטי האשמה שלה, על זה שהשארנו את הילדים בבית, גרמה לי לחפש בשדות זרים את המשפחתית המתאימה, כזאת שתתאים גם לשטח וגם למלווים. 

אחרי שיקולים כאלה ואחרים (שלא נפרט כאן, לא תמיד אפשר להסביר למה מתחברים לרכב מסוים) , מצאנו את המתאימה, בידיעה שאצטרך קודם ליישר קו ואחר כך לשפר: קאיה ספורטאז'.

בסה"כ אנחנו מרוצים מהבחירה. אמנם הבסה"כ עדיין מוקדם אבל מי סופר? חשבתי לשתף אתכם גם בשעורי הבית שהכנתי לפני הקניה:

חברת קאיה הקוריאנית היא מיצרניות הרכב הגדולות והוותיקות בעולם, החברה נוסדה בשנת 1949 ונמצאת בשליטתו של קונצרן הרכב יונדאי, יחדיו ממוקמות חברות אלה בעשירייה המובילה של יצרני הרכב בעולם, קאיה החלה את דרכה כיצרנית חלקי אופניים (מממ) ונחשבת כיצרנית הרכב הקוריאנית הראשונה שפרצה אל שווקי העולם. 

השם KIA נולד משם הפועל הסיני במילה KI שפירושה הוא " לצאת מ.. " והאות A הכוונה לאסיה. 

כיום קאיה מיוצגת ב כ 155 מדינות ומעסיקה יותר מ 30,000 עובדים.

המנוע ותיבת ההילוכים בספורטאז' שומרים בד"כ על אמינות גבוהה, אך חשוב להקפיד לטפל בהם היטב. להחליף רצועת טיימינג כל 80,000 ק"מ, לבדוק את ניקיונו של מסנן האוויר אחרי כל ירידה לשטח בגלל מיקומו לפנים ולא בסמוך לכנף ועוד.


הבעיה הנפוצה ביותר של הספורטאז' נוגעת לנועלי הטבור (לוקרים) הקדמיים האוטומטיים. בדגמים שלפני 98' הלוקרים אינם מתנתקים ברגע שחוזרים ל2X4 כך שנוצר על הלוקרים עומס גדול והם נוטים להישבר תוך פרק זמן לא ארוך, חלק מיישור הקו שביצעתי היה להחליפם בלוקרים ידניים של WARN.

המנוע בנפח 2 ליטר עם 128 כוח סוס, פעולת המנוע שקטה מאוד ואני משייט בקלילות בסביבות 120 קמ"ש ויותר. הרכב מצויד בארבעה קפיצי סליל ובמערכת ABS. משקל עצמי 1394 ק"ג, תיבת הילוכים אוטומטית (אחחחחח) וכמובן יש הילוך כוח (LOW). 

לספורטאז' שלדת סולם וסרן אחורי חי, מהלך מתלה לא רע ודיפרנציאל אחורי מוגבל החלקה. 

מרווח הגחון המקורי 19 ס"מ (אל תדאגו הוא ישתנה), זוויות גישה 36 מעלות מלפנים ומאחור. 

הרכב מגיע במקור עם צמיגי R15/205/70 - גם זה ישתנה בקרוב.

בחירת הקפיצים: מבירורים שבצעתי, מחומרים שקראתי, מטלפונים שהטרדתי ומפגישה שקיימתי, עלו בגורל קפיצי אייבך. 

לצורך כך הטרחתי את עצמי לקפיצי נורדיה, היבואן והנציג של אייבך. קבעתי עם מנחם – מנכ"ל קפיצי נורדיה (אגב האיש מוכן ומזמין בתיאום מראש לבקר במפעל) ממנו למדתי על התהליך שיפורט כאן (אגב, מסתבר שהוא ניהל את הייצור באייבך קליפורניה 5 שנים), על האחריות ועל התחייבותו להחליף כל קפיץ אייבך שנחשד בשקיעה, כל זאת + 4 שנות האחריות(לנהג הראשון) + הוכחות כי נמכרו בארץ מעל 1,000 סטים לרכבים שונים, שיכנעו אותי לרכוש את הקפיצים. 

בסה"כ הקפיצים אמורים להגביה את הרכב ב 3 עד 4 ס"מ. למרות זאת אין צורך להחליף את הבולמים מכיוון שמידת הקפיצים החדשים זהה למידת הקפיצים המקוריים.

נתונים: החומר ממנו עשויים הקפיצים הוא פלדת כרום סיליקון לפי תקן דין DIN 17223/2 שווה ערך ל ASTM 401.

תהליך הייצור כולל "שוט פינינג"  (Shot Pining). מכיוון שבתהליך ייצור הקפיץ בכיפוף, נוצרים לחצים לא אחידים במתכת, לחצים אלו משוחררים על ידי ירי כדוריות מתכת על פני כל שטח הקפיץ. התהליך מאריך את חייו ושומר על גמישותו של הקפיץ. הקפיץ עובר שני טיפולים תרמיים, פוספטיזציה (תהליך כימי נגד קורוזיה) וציפו אפוקסי גמיש, כמו כן עובר כל קפיץ PRE SEATING. דהיינו – "עבר באופן ייזום את שלב השקיעה". לא יודע מה אתכם ? אותי זה שכנע !

קפיץ אחורי : הקפיץ פרוגרסיבי - קבוע הקפיץ = 34 ניוטון למ"מ וסופי 100 ניוטון למ"מ.

הכיתוב על הקפיץ מציין מק"ט + שבוע ושנת ייצור, ההתקנה – עם הכיתוב.

אורך חופשי 260 מ"מ ומהלך של 195 מ"מ.

עומס מותר 1,000 ק"ג (לכל קפיץ).

קוטר החוט 14.5 מ"מ. (להבדיל מהמקורי 7 מ"מ מדורג)

קפיץ קדמי : קפיץ ליניארי - קבוע הקפיץ 70 ניוטון למ"מ.

קוטר חוט – 15.5 מ"מ. (להבדיל מהמקורי 14 מ"מ).

אורך חופשי 319 מ"מ ומהלך של 159 מ"מ.

עומס מותר 1,100 ק"ג.

כלים ועזרים הדרושים להחלפה:

רצועת מתיחה המתאימה ל כ 1,000 ק"ג.

מפתחות פתוחים, בוקסות רצ'ט ומאריכים במידות הבאות : 10,12,14,16,19,22,24

פטיש, פלייר שפיץ ארוך, פטיש גומי או חתיכת עץ לחבטות, טוש לא מחיק לסימון, בלוק עץ או "סטנד" להניח את הרכב, מקב בקוטר של 8-10 מ"מ, ספריי שמן או זז קל או WD40, ג'ק (רצוי מומלץ וצריך עגלת ג'ק 2 טון), כלי נהג, שרפרף, חברים ו.... כמה בקבוקי בירה קרה.

ההתקנה: 

איך אפשר להתחיל מבלי לבצע מדידות ?, 

נקודות המדידה שנבחרו ולא במקרה הם נקודות ההרמה של הג'ק על קורת השלדה.

אז ככה :


לפני התקנה  אחרי התקנה
קדמי20.525
אחורי21.525.5

טיפ : רססו בשמן חודר את כל הברגים המיועדים לפתיחה מבעוד מועד. 

פירוק והתקנת קפיצים אחוריים : 

  • כדאי לעבוד על משטח ישר, הניחו אבן או מעצור מתחת לגלגלים הקדמיים.
  • שחררו את בורגי הגלגל המיועד לפירוק.
  • הרימו את הרכב בחלק האחורי עם הג'ק.
  • הניחו את בלוק העץ מתחת לשלדה בנקודה הכי קרובה לג'ק ושחררו את הג'ק – יש לו משימות אחרות.
  • פרקו את הגלגל והניחו אותו בצד.
  • תמכו עם הג'ק את החלק התחתון של חיבור הבולם. 
  • פתחו את בורג הבולם וכווצו את הבולם.

שחררו/נתקו את פחית החיבור של כבל בלם היד מהזרוע, נזדקק לכל אורכו של הכבל על מנת להוציא את הקפיץ. 

תתחילו להוריד את הג'ק למטה עד לשחרור הקפיץ, הקפיץ יוצא בקלות. 

נקו את התושבות, שמנו אותם והניחו על התושבת את הקפיץ החדש – אם צריך כווצו אותו קצת בעזרת הרצועה, את הקפיץ הניחו באופן שניתן לקרוא את הכיתוב. 

מתחו חזרה את הבולם וכווצו בעזרת הג'ק את הקפיץ בנקודת חיבור הבולם עד למגע עם הבולם, חברו את הבולם. 

חברו את פחית כבל בלם היד חזרה למקומה, שמרו על הכבל משוחרר.

חברו את הגלגל וסגרו את הברגים.

הורידו את הרכב וחזרו על הפעולה גם בצד השני. 

פירוק והתקנת קפיצים קדמיים :

שוב - כדאי ומומלץ לעבוד על משטח ישר,הניחו אבן או מעצור מתחת לגלגלים האחוריים.

שחררו את בורגי הגלגל המיועד לפירוק.

הרימו את הרכב בחלק הקדמי עם הג'ק.

הניחו את בלוק העץ מתחת לשלדה בנקודה הכי קרובה לג'ק ושחררו את הג'ק – שוב - יש לו משימות אחרות.

פרקו את הגלגל והניחו אותו בצד.

לפניכם מתלה מזלג שמשני צידיו בנקודות החיבור בחלקו העליון ישנה סקאלת כיוון המתלה – כיוון פרונט – סמנו את היחס בכדי שתוכלו להרכיב חזרה.

מאחורי מתלה המזלג נמצא הקפיץ המיועד להחלפה, במרכז הקפיץ נמצא הבולם הקדמי, הקפיץ יושב על מתלה מזלג כמו של גלגל קדמי של אופניים (מעניין מאיפה הרעיון?).

תמכו עם הג'ק את החלק התחתון של המתלה, את הג'ק תמקמו רחוק מאום הציר שמחבר את המתלה והרימו אותו מעט.

פתחו את האום של המייצב ושחררו את המייצב. 

פתחו את אום הציר שתופס את המזלג.

שלפו את הציר, תעזרו בפטיש ומקב, שחקו קצת עם גובה הג'ק עד לשחרור הלחץ מהציר, במקום הציר שימו את ידית פתיחת בורגי הגלגלים, היא מתאימה להפליא. 

פתחו ושחררו את בורגי המתלה שסימנו קודם, הזרועות ישתחררו בקלות יחסית, הזיזו אותם הצידה שלא יפריעו. 

כווצו את הקפיץ על ידי הרמת הג'ק, אתם בדרך לשחרר את הבולם ולכן צריך להוריד ממנו לחץ ככל האפשר. 

פתחו את מכסה המנוע ופתחו לאט ובעדינות את בורג הבולם (בצד הנהג תצטרכו לפרק קצת פלסטיקים, אל תיבהלו זה לא לוקח יותר מכמה דקות) – תיזהרו - הפחית על ראש הבולם קופצת. (ניסית בשתי שיטות, פעם אחת לפרק את המכלול כיחידה ופעם לפרק קודם את הבולם, שיטת פירוק מוקדם של הבולם מהירה ונוחה יותר). 

הורידו את הג'ק עד שתוכלו לשלוף בקלות את הציר החליפי ששמנו (ידית פתיחת הברגים), הורידו שוב עד לשחרור הקפיץ והמכלול ושלפו אותו החוצה. 

שוב - נקו ושמנו את התושבות, הניחו על התושבת בחוץ את הקפיץ החדש, את הקפיץ הניחו עם הכיתוב באופן שניתן לקרוא אותו.

הניחו את המכלול במקומו הכי נמוך שאפשר והכניסו את הקפיץ למקומו, שמנו היטב את תושבת הגומי העליונה בכדי שהקפיץ יחליק בקלות למקומו, ברגע שהקפיץ "התיישב" במקומו תתחילו להרים את הג'ק ולכווץ את הקפיץ, תשתמשו בפלייר שפיץ בכדי להרים את זרוע הבולם למעלה ככל האפשר ובשילוב של מכוון מלמעלה כוונו את זרוע הבולם פנימה.

הניחו את הגומייה הפחית והדסקית על ראש הבולם וסגרו את בורג ראש  הבולם, הקפידו שהגומיות והדסקית "ישבו" היטב במקומם. 

הורידו את הג'ק עד שחור המזלג יתמרכז והכניסו את הציר חזרה – אל תשכחו לשמן את הציר היטב. 

הכניסו את זרועות המתלה פנימה למקומם יחד עם בירגי המתלה האליפסיים, כוונו את הברגים בהתאם לסימון המוקדם והדקו אותם בעזרת שני מפתחות פתוחים. 

הרימו את המכלול בעזרת הג'ק וחברו חזרה את המייצב.

חברו את הגלגל וסגרו את הברגים.הורידו את הרכב וחזרו על הפעולה גם בצד השני. 

תמונת החלק האחרוי לאחר ההתקנה, כמובן שאחרי ההתקנה הוחלפו גם הגלגלים.

תודה למנחם מנורדיה.

תודה מיוחדת לאלכס חברי וידידי, חבר לטיולים ופירוקים, מתנדב כמו תמיד להגיע ולעזור.

שעיה כליף


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.