9 דקות קריאה
התקנת נעילת לוקרייט בסוזוקי סמוראי

קישור לפרסום במקור באתר Jeepolog

פורסם בתאריך 25-02-2009

להלן תיעוד מצולם ומפורט של התקנת נעילת דיפרנציאל אוטומטית בסרן אחורי של סוזוקי סמוראי, בחניה בביתי, עם אמצעים וכלים ביתיים.

הערת המערכת (כך במקור בג'יפולוג): "כתבה של חנן על התקנת דיפרנציאל לוקרייט בסמוראי התפרסמה באינטרנט בשנת 1998-1999 או משהו כזה, עוד לפני יסוד האתר. זו הייתה ככל הנראה כתבת ההדרכה הטכנית הג'יפאית הראשונה באינטרנט בשפה העברית... חתיכת היסטוריה. הכתבה היא הוותיקה ביותר במדור סוזוקי באתר, ובמהלך השנים והשדרוגים אבדו התמונות המקוריות. שיה זכה לעשות מצווה גדולה בכך שתיעד את תהליך ההרכבה הנפוץ הזה מחדש ובאיכות גבוהה. תודה!"

התקנת נעילה אחורית לסוזוקי סמוראי

חווית הנהיגה שלי בשטח כוללת תיקון תקלות, חילוצים והתגברות על שטח טכני כזה או אחר. את היכולת להתגבר על מכשולי הדרך השגתי דרך פיתוח כישורי הנהיגה שהושגו והצטברו בתהליך שנמשך כבר הרבה שנים.

אותו תהליך גרם לי הנאה רבה: אני עדיין זוכר באיזה חשש עליתי את המעלה הראשון שלי ואיך אני רואה ועולה את אותו מעלה היום, תמיד הייתי טיפוס די אנטי-נעילות, אנטי "חלזון" ואנטי "יחסי העברה", התחושה הייתה ששום מעלה או מכשול מעולם לא יעצור את הג'יפ שלי, גם אם הייתי צריך מספר ניסיונות תמיד עברתי את מה שחברי לטיול עברו שלרובם דיפרנציאלים נעולים, ובכל זאת, דעתי השתנתה עם השנים, והיום אני מאמין שהקו עובר מיד אחרי הנעילה, עם הזמן הבנתי שדיפרנציאל פתוח נועד לכביש ושכל רכב שטח צריך להיות נעול לפחות בנעילה אחורית, מרגע שהשתנתה והתגבשה דעתי בעניין, מהרתי ורכשתי נעילה לסרן הסמוראי שלי.

בחירת נעילה

רקע כללי: מדריך ג'יפולוג לנעילות דיפרנציאל כמו רוב-רובם של בעלי הסמוראים, בחרתי בנעילה אוטומטית מסוג Lockright. היא זולה, זמינה וקלה להתקנה. יש לי סמוראי ארוך מודל 1987, לפי כך הדגם הנבחר הוא 1510. ראו את הטבלה המצורפת מאתר היצרן. מדובר בנעילה ללא ספיידר גירס, לבעלי רכבים חדשים יותר ולהרחבה על ההבדל בין סוגי הנעילות כדאי להתייעץ בפורום סוזוקי. 

את הנעילה רכשתי עצמאית בחו"ל (דרך ebay), בקשתי שישלחו לכתובת קרובי משפחה בארה"ב, משם אלי הדרך הייתה קלה ומהירה. עלויות – 190$ נעילה ו 18$ משלוח פנימי. סה"כ שלמתי 860 שקלים.

 הכנה לקראת העבודה

על פי מיטב המסורת של האתר - ההתקנה היא כמובן עצמית ודורשת כלים בסיסיים, קראתי כתבות התקנה שונות כאן באתר כולל הכתבה הוותיקה של חנן על התקנת נעילה דומה בסמוראי, קראתי את הוראות ההתקנה שהגיעו עם הנעילה, שאלתי כאלה שהתקינו וכשהרגשתי שאני יודע מספיק, קבעתי תאריך, הזמנתי חברים והתחלתי לאסוף את מה שנדרש

כלים וציוד דרוש

  • סט בוקסות מילימטריות – התחום הדרוש נע בין 8 ל 19 מ"מ.
  • סט מפתחות פתוחים/רינגים מילימטרי – בתחום כנ"ל.
  • מפתח לניפלים של הבלמים – סוג של רינג פתוח, מומלץ להשתמש בכלי היעודי.
  • פצירת מחט דקה או מסרט – לסימון.
  • איזמל קטן - לסימון.
  • מקב קטן.
  • פטיש.
  • מפתח מומנט עד ל 100 ניוטון/מטר.
  • נוזל להידוק ברגים לוקטייט (Loctite) או שווה ערך.
  • 1.5 ליטר שמן גיר, על פי הוראות היצרן רצוי 75-90, ניתן להשתמש גם ב 80-90 או 75-80.
  • נוזל בלמים.
  • מעט גריז.
  • משחת אטימה סיליקון RTV  עמידה בחום ושמנים, ו/או אטם דיפרנציאל מקורי.
  • קופסאות פלסטיק ריקות לאחסון ברגים וחלקים.
  • מיכל לאיסוף השמן המשומש.
  • ג'ק 2 טון שמלווה אותי תמיד.
  • בוקים להעמיד עליהם את הג'יפ.
  • שולחן עבודה עם מלחציים גדולים.
  • סמרטוטים.
  • נייר ועט לרישום.
  • כמה חברים שכבר עשו את זה.

שלב א' - פירוק וניתוק מכלול הדיפרנציאל (Third Member) מהג'יפ

העמידו את הג'יפ על משטח ישר, הניחו מעצורים לפני ואחרי הגלגלים הקדמיים, רוקנו את הדיפרנציאל מהשמן, שחררו את בורגי הגלגלים האחוריים, שחררו גם את בורגי הפלטה הפנימית – פלטת התוף, הרימו את החלק האחורי והניחו אותו על בוקים, פרקו את בורגי הפלטה הפנימית (הברגים שמחזיקים את מכסה הדראם) במודלים מעל 1988 בהם בלם היד הוא על התוף האחורי, זה הזמן לשחרר ולהרפות את הידית, בדגם שלי הבלם יושב על הדרייב שאפט.

פרקו את בורגי הגלגלים האחוריים, השאירו 2-3 ברגים, בשלב זה תצטרכו לפרק את מכסה הדראם, הגלגל יעזור לכם לחלץ את המכסה, המכסה יתפרק יחד עם הגלגל בעידודם של כמה בעיטות.

שחרורו ופרקו את צינוריות הבלם בשני צידי הרכב, אם אין מפתח ניפלים השתמשו במפתח פתוח מתאים. 

פרקו את ארבעת הברגים שמחברים את התוף לסרן האחורי. (כן, זה כל מה שמחזיק את הגלגל על הסרן). 

חברו שוב את הגלגל, הוא יעזור לכם לחלץ את ציר הסרן בשני הצדדים, שוב בעזרת טלטולים ובעיטות הוצאנו את הצירים (למעשה אין צורך לשלוף אותם אלא להרחיק אותם מתוך הדיפרנציאל). 

סמנו את חיבור הדרייב שאפט בעזרת איזמל קטן (אני אימצתי את מנהג המכונאים הטובים ונוהג להחזיר כל דבר למקומו המדויק). נתקו את הדרייב שאפט. 

פתחו מעט את בורגי בית הדיפרנציאל, נתקו אותו מההדבקה, השלימו את הפירוק, זהירות, הוא כבד, אנו נעזרנו בג'ק בכדי לנתק אותו ממקומו. 

שלב א' הסתיים, שלפנו את הדיפרנציאל ואנו עוברים לשולחן העבודה (או כמונו –  קרטון על הרצפה ו.."ישבנו" לעבוד).

שלב ב' - פירוק הדיפרנציאל מהמכלול

 בית הדיפרנציאל מותקן בתוך המכלול שלפנינו, במהלך הבא נפרק אותו מתוך המכלול. 

בחנו את המכלול, החליטו על צד 1 וצד 2, השתמשו בפצירה דקה וסמנו את החלקים בשיטתיות (טיפקס נשטף ואי אפשר לסמוך עליו, כנ"ל לגבי טוש שקפים), סמנו את מיקום החוגה יחסית לחבק, הסימון צריך להיות על החוגה ועל החבק, כמו כן ספררו את שני חלקי החבק בסימון זהה, הפכו את המכלול וסמנו את הצד השני באותה שיטה, הנושא קריטי ואל תחסכו בסימנים. 

פרקו את פחית האבטחה של החוגה.

במהלך הבא יש להבריג את החוגה תוך כדי משיכתה החוצה וספירת הסיבובים (זהירות - לחוגה יש קצוות חדים), הכל ביחס לסימון שהקדמתם לסמן, סמנו את הנקודה שבה תשתחרר החוגה, נקודה זו תהיה נקודת הכניסה בהברגה פנימה, רשמו את מספר הסיבובים בשיטתיות. (לנו הצד הראשון היה 3/4 5, סימנו את נקודת היציאה ורשמנו בהתאם), את החוגה הנחנו בקופסת הברגים הראשונה.

שלפו את הטבעת הקונית מתחת לחוגה (אפשר לשלוף אותה גם לאחר פירוק החבקים), שוב – הניחו אותה בקופסת הברגים הראשונה.

הפכו צד וחזרו על הפעולות בהתאמה – שוב אל תשכחו לספור ולרשום סיבובים ולסמן את נקודת ההתנתקות.פרקו את החבקים (קסבה), אלו שהחזיקו את החוגה והניחו אותם בקופסות הברגים המתאימות.

הדיפרנציאל בידכם, אפשר בשלב זה לבחון את הפיניון מקרוב, לבדוק שחיקה ומצב כללי.

שלב ב' הסתיים, שלפנו את בית הדיפרנציאל מהמכלול.

שלב ג' - פתיחת בית הדיפרנציאל והתקנת הנעילה

פתחו והסירו את בורגי הקורונה (עטרת השיניים). הקורונה מונעת מהפינים להחליק החוצה, שימו לב לכך.

פתחו והסירו את מכסה הדיפרנציאל, שימו לב לדסקית(שימס) מתחת, הוציאו והניחו אותה בקופסה הנכונה. 

הוציאו את גלגל השיניים הגדול - הSidegear –  והניחו אותו בקופסה הנכונה, כעת נגלה לפניכם פלא הדיפרנציאל הפתוח במלוא עוצמתו. 

שלפו את הפינים, שימו לב, יש להחליף את הפינים עם תעלות שימון לא אמורות להישאר, הם לא מתאימות לעבודה עם נעילות. 

כעת הוציאו את הטבעת המרובעת. 

הוציאו את ארבעת גלגלי השיניים הקטנים –  spider gears. תפקידם בחיים הסתיים.

בדקו את המכלול ונסו לאתר נזקים אם יש, נקו אותו במידת הצורך.

מתחילים בתהליך ההרכבה, זה הזמן לפתוח את קופסאת הנעילה. 

בקופסה ישנם פינים קטנים בקוטר 5-6 מ"מ, קפיצים בשני קטרים, פין גדול, שני פינים קטנים יותר, שני חלקי הנעילה ושתי דסקיות מרווח עבות.

מלאו את החורים בנעילה בגריז, תפקיד הגריז הוא להחזיק זמנית את הפינים והקפיצים.

הכניסו את הקפיצים הקטנים לתוך הקפיצים הגדולים יותר. 

הכניסו את הפינים הקטנים לתוך החורים העגולים, את הקפיצים לתוך החור האליפטי, הניחו את גג"ש הנעילה עם השיניים כלפי מטה והתעלות כלפי מעלה  ועליה הניחו אחת מדסקיות המרווח שקבלתם. 

מקמו את הטבעת המרובעת על דסקית המרווח והכניסו את הפינים הגדולים למקומם, ההעדפה הייתה לפינים הישנים עם תעלות השימון, אצלי הם היו שחוקות ולכן בחרנו להחליפם. 

ניחו את דסקית המרווח האחרונה על הטבעת המרובעת, הכניסו את הקפיצים והפינים הקטנים למקומם והניחו את הנועל השני במקומו, פינים מהנועל העליון ע"ג קפיצים מהנועל התחתון. 

על הנועל הניחו את גלגל השיניים האחרון, עליו הניחו את הדסקית הדקה(שימס)

הניחו את מכסה הדיפרנציאל על בית הדיפרנציאל. 

נקו את הברגים, מרחו עליהם דבק לוקטייט והבריגו אותם למקומם, סגרו אותם בהצלבה ושימו לב לא לחרוג מהכוח הדרוש, תמצאו את הנתונים בטבלה המצורפת.

הבריגו באותה שיטה עם הדבק והסגירה - את בורגי הקורונה. 

בית הדיפרנציאל מוכן להרכבה בתוך המכלול.

שלב ד' - הרכבת בית הדיפרנציאל חזרה למכלול

הניחו את בית הדיפרנציאל בהתאמה לתוך המכלול.

סגרו לפי סימון הצדדים את החבקים.

הכניסו בהתאמה את הטבעת הקונית, אפשר להיעזר בעדינות עם מקב.

כעת אתם נדרשים להכניס את החוגה הנכונה לצד זה, הכניסו אותה בנקודת היציאה שסימנתם מראש, הבריגו אותה פנימה והקפידו בספירת הסיבובים. 

וודאו שהסימנים במקומם והחזירו את פחית האבטחה.

חזרו על הפעולה בצד השני.

כעת המכלול מוכן להתקנה חזרה בג'יפ.

שלב ה'  - התקנת מכלול הדיפרנציאל בג'יפ

נקו היטב את שפתי בית הדיפרנציאל ואת נקודות החיבור, גרדו את הסיליקון הישן, נקו שאריות או קורוזיה עד לקבלת משטח אחיד וחלק, בצעו את הניקוי גם על פלטת חיבור הגלגלים לסרן.

מרחו את הסיליקון  על בית מכלול הסרן.

התקינו את המכלול חזרה לבית הסרן, מרחו לוקטייט על הברגים וחזקו אותם בהצלבה.

חברו את הדרייב שאפט חזרה למקומו על פי הסימון המוקדם.

מרחו סיליקון על פלטת חיבור הגלגלים.

נקו את הסרנים, בדקו את המסבים, הכניסו בעדינות פנימה את הסרן עם פלטת הדראם והדקו את הברגים בהתאם, חברו את מכסה הדראם.

חברו את צינוריות הבלם חזרה היטב.

כעת נקזו אוויר מהבלמים – הפרוצדורה מתבצעת כך : לחיצות על דוושת הבלם עד להשגת קושי, פתיחת בורג הניקוז (קיים בצד אחד בצד הפנימי של תוף הגלגל),  שחרור אוויר וסגירה וחוזר חלילה תוך כדי הוספת נוזל בלמים ועד שהנוזל חוזר להיות שקוף ואחיד, אל דאגה, תדעו לזהות את הגמר, לאחר בצוע הפרוצדורה נקו את החיבורים וחפשו נזילות נוזל בלמים.

חברו את הגלגלים.

בשלב זה רצוי לבדוק את תקינות ההרכבה והנעילה, הבדיקה מתבצע כך : שני הגלגלים עדיין באוויר וחופשיים, הילוך משולב, סובבו את אחד הגלגלים בתנועה קדימה וראו אם הדרייב שאפט מסתובב, עיצרו והחזיקו את הגלגל, סובבו את הגלגל השני הפוך, אתם אמורים לשמוע "קליקים", עצרו וסובבו את כעת את הגלגל הראשון אחורה והשני קדימה, שוב – אתם אמורים לשמוע "קליקים", במידה ואין קליקים, או סיבובי הגלגלים אינם חופשיים, או נשמעות דפיקות חזקות – משהו לא בסדר, יתכן ותצטרכו לפתוח ולבדוק היכן נכשלתם.

מלאו שמן בדיפרנציאל (ההמלצה היא להמתין לפחות שעה לייבוש הסיליקון).

כעת בצעו בדיקה מקיפה, בדקו את כל הברגים, וודאו שהכל סגור, ודאו שמלאתם שמן, שאין נזילות, שדוושת הבלם כשהייתה לפני הפרוק, שהכל תקין.

הורידו את הג'יפ ובצעו נסיעת ניסיון במשנה זהירות, בדקו שוב את הבלמים.

עברו ובדקו שוב את הבדיקה המקיפה.

בעיקרון – סיימתם את התקנת הנעילה.לבדיקה - טיפסתי על בולדר עד שאחד הגלגלים איבד אחיזה- הג'יפ המשיך בנסיעה – החיוך על הפנים מעיד על הצלחת ההתקנה!

התקלות שהתמודדנו איתם במהלך ההרכבה (תמיד יהיו ברכב ישן...):

  • שברנו ראש בורג בתוך בית הדיפרנציאל, למזלנו חילצנו אותו ללא שום מאמץ והחלפנו אותו.
  • שברנו עוד שני ברגים, אחד בכל צד בחיזוק בורגי הדראם לפלטת הסרן, לא היתה שום בעיה להחליפם.
  • כבר נאמר רבות על "הרגש" בסגירת ברגים, תאמינו לי שיש לנו, בכל זאת שברנו 3 ברגים. (אני עוד זוכר את הוויכוחים שניהלתי בזמנו בנושא... טעיתי, צריך מפתח מומנט).
  • שני ניפלים של צינוריות הבלם נשחקו לגמרי, קפצנו למוסך סמוך (מוסך תיכון בהרצליה), המוסכניק התנודב לעזור ועשה זאת באהבה, חתך את הקצוות, תרם שני ניפלים וכופף קונוסים מתאימים בקצה הצינוריות. שימוש בכלי הנכון לניפלים במהלך כל חיי הרכב ימנע את השחיקה הזאת.

מקורות מידע:

בעיקר ניסיון חברים שבצעו זאת קודם, קצת ויקיפדיה, קצת מהסיפרון שמגיע עם הנעילה, קצת מהכתבה של חנן ותמונות ונתונים מספר הרכב.

תודות: לחברי שתמיד נרתמים לקריאה : נחום שמוכר באתר ג'יפולוג בשם airzax3, אלכס ר ו שני shainok

הערה שהתקבלה באתר מאחד המגיבים: יש להפוך את מיקום ה-סיידגירס מה שיצא מלמעלה יורד למטה ומה שהיה למטה עולה למעלה,
הסיבה היא להפוך את כיוון התנועה שלהם כך שהצד הפחות שחוק יעבוד עם הנעילה.

שעיה כליף

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.