1 דקות קריאה
החלפת מצמד (קלאצ') לסוזוקי סמוראי

פרסום במקור באתר ג'יפולוג www.jeepolog.com

פורסם במקור בתאריך 06-02-2006 

להלן תיעוד החלפת מצמד לסוזוקי סמוראי שלי, בחנייה בביתי עם אמצעים ביתיים.

"לא הייתה לי כוונה לכתוב מדריך להחלפת מצמד. מטרת הכתבה הייתה להאיר כמה נקודות לא ברורות ולהוסיף קיצורי דרך (יחסית לספר הרכב) ומכיוון ש"נראה" לי שהידע בנושא – ממה שאספתי לפחות – לא ממצה, ובטח בגלל שזה לא יכול להזיק לאף אחד אז שיהיה, אבל אם לכתוב אז... טיפה יותר רחב. ניתן ורצוי להמשיך דיון בנושא החלפת קלאץ בפורום סוזוקי הטכני."

כמה מילים על המצמד

 המצמד, או קלאץ' בשמו הנפוץ יותר, הוא מנגנון מכאני המאפשר את הפרדת המנוע מתיבת ההילוכים. מנגנון כזה הכרחי כשמשתמשים במנוע בעירה פנימית, מנוע שאינו יכול לרדת למהירות סיבוב אפס (בניגוד למנוע חשמלי), וחייב להתייצב על מהירות סרק כלשהי. כשאנו מדברים על קלאץ' אנחנו מתכוונים תמיד לתיבת הילוכים ידנית, גם בתיבה אוטומטית יש קלאץ', מסוג אחר - שנקרא ממיר מומנט - הוא בהגדרתו קלאץ' הידראולי. 

חלקי המצמד העיקריים בסמוראי הם:

  1. דיסקית חיכוך (דסקית מצמד) 
  2. פלטת לחץ
  3. מסב לחץ
  4. מכלול זרוע
  5. כבל המצמד
  6. דוושת המצמד

במצב נייח (ללא לחיצה על הדוושה), לוחצים קפיצי המצמד בבית המצמד (המכלול שבתוכו מותקנת פלטת הלחץ) את פלטת הלחץ עם דסקית החיכוך אל מול גלגל התנופה, וכך מועבר הכוח/התנועה. 

כאשר לוחצים על הדוושה (מפרידים את הקלאץ'), מסב הלחץ נדחף כלפי מערכת הקפיצים והם בדומה לפעולת מנוף מרחיקים (מושכים) את פלטת הלחץ אחורה ובעצם מנתקים את מעבר הכוח.

התנועה מועברת מהמנוע לתיבת ההילוכים (הגיר) דרך תיווך מערכת המצמד. על המנוע נמצא גלגל התנופה(FLY WHEEL), עליו מורכב בית המצמד. דסקית החיכוך מורכבת במרכזה על ציר תיבת התמסורת ומסובבת אותו כאשר מתקיים החיכוך.

חלקי המערכת נתונים לבלאי ושחיקה, דבר המאלץ לבצע על פי הצורך כיוון ובמידת הצורך החלפה וחידוש חלקים.

ביצוע רגולז' – כיוון לקלאצ'. 

בורג הכיוון נמצא בקצה כבל המצמד צמוד לזרוע, את הזרוע תמצאו סמוך ומתחת לסטרטר, הגישה לביצוע הכיוון תהיה נוחה מתחת לרכב. מהלך תנועת הדוושה מורכב מתנועת מסב הלחץ עד למגע עם קפיצי בית המצמד (מהלך סרק) ותנועת הלחיצה על קפיצי בית המצמד עד להשגת ניתוק/הפרדה. 

במערכת חדשה המרחק בין קצה מסב הלחץ לפלטת החיכוך על המנוע הוא הקצר ביותר. עם הזמן, כשדסקית החיכוך נשחקת, עלי הקפיץ מתרחקים מדסקית החיכוך ומתקרבים אל מסב הלחץ, ומקטינים את החופש החיוני בינם ובין מסב הלחץ.

עם הזמן והשימוש נוצר בלאי ושחיקה, מסב הלחץ נשחק, קפיצי הקרניים נשחקים ו"מתעייפים", פלטת החיכוך ודסקית הלחץ נשחקות ומאבדות מעוביין, כל אלה ביחד ולחוד גורמים להקטנת המידה ועל ידי כך לצורך בכיוון מחדש של המצמד. 

בכוונון יש לשמור על מעט מהלך סרק, מהלך הסרק, בקצה התחתון של דוושת המצמד, צריך להיות בין 20 ל 30 מ"מ, בכל מקרה חשוב לא ליצור לחץ על קפיצי בית המצמד (קרניים). כשלא ניתן לכוון יותר את המערכת סימן שאחד החלקים לפחות הגיע לקצה גבול יכולתו.

אבחון תקלות 

תקלה ראשונה: "מצמד מחליק", הרכב לא מתקדם ביחס למהירות סיבובי המנוע. המנוע "בורח" לגלגלים. סיבות אפשריות כוללות: 

  • נזילה של שמן לתוך בית המצמד. 
  • קפיצי פלטת חיכוך ולחץ חלשים 
  • פלטת חיכוך שחוקה 
  • כוונון לא נכון של מנגנון המצמד

תקלה שנייה: מצמד "לא מפריד", הילוכים לא נכנסים בקלות – רעשי חריקה. סיבות אפשריות (הסיבות מצומצמות לעניין המצמד בלבד): 

  • כוונון לא נכון של מנגנון המצמד
  • דסקית חיכוך מעוותת 
  • דסקית לחץ מעוותת 
  • קפיצי מצמד עקומים 
  • מסב מרכזי (Pilot bearing) תפוס.

למעט כוונון מחדש של המצמד, רוב התקלות דורשות פירוק הגיר והמצמד.

נשאלת השאלה, איך נבדיל בין חריקה שהגורם לה נמצא במצמד ובין חריקה שהגורם לה נמצא בגיר? נניע את המנוע. נשלב את הגיר למהלך סרק "לניוטרל", דוושת מצמד משוחררת. נלחץ על דוושת המצמד, נחכה חמש שניות וננסה לשלב לרוורס. אם שומעים חריקה אז המצמד לא תקין/לא מכוון. אם לא שומעים חריקה אז המצמד תקין, ומקור החריקה הוא בגיר.

תקלה שלישית: לחיצת דוושה קשה מאוד.

  • כבל קלאץ' פגום או יבש. יש לפרק, לשמן או להחליף את הכבל. 
  • מסב לחץ או דסקית חיכוך שנעים בצורה לא חלקה במסילות שלהם. 
  • דסקית חיכוך שחוקה.

פרוק והחלפת המצמד 

החלפת מצמד דורשת מאמץ פיסי, כלים מתאימים, עזרה, ידיים ימניות ו.... מקום לעבוד. קל יותר לעבוד על סמוראי מאשר על ג'יפים גדולים יותר, ללא ספק.

כלים ואמצעים מיוחדים

  • בוקים/סטנדים להגבהת הרכב. 
  • שני מתקני הרמה - ג'קים. 
  • ארגז כלים רגיל בדגש על כלים במידות 10, 12, 14 מ"מ. 
  • אצטון או טינר ליבוש דסקית הלחץ וגלגל התנופה. 
  • מוט עץ או מתכת באורך של לא פחות מ 1.5 מ' ובקוטר של כצול וחצי, יונח בבוא העת מעל לקפיצים בכדי שהגיר ישב עליו. 
  • גריז לטמפרטורה גבוהה. 
  • שפע סמרטוטים.

רשימת חלקים שמוחלפים כוללת דסקית מצמד, מסב לחץ ופלטת לחץ. 

חלפים נוספים על תנאי : קפיץ מחזיר לציר זרוע המצמד, כבל מצמד, מחזיר שמן לחלק האחורי של הגיר, מחזיר שמן קדמי של הגיר, טבעות אטימה לידית הטרנספר ולידית הגיר ושמן תמסורת 80-90. מחזיר שמן אחורי למנוע, מסב מרכזי (זה שיושב במרכז גלגל התנופה, ונקרא גם Pilot bearing ) .

החלפת מצמד דרך פרוק הגיר

כדאי לעבוד כשהרכב קר, לא מייד לאחר נסיעה. 

  1. הגביהו את הרכב, לפחות בחלקו הקדמי, ונתקו את הקוטב השלילי של המצבר. 
  1. נתקו את כבל המצמד. טפלו בו, שמנו אותו, החליפו אם יש צורך. 
  2. פרקו והסירו את המתנע. 
  3. פרקו את ידית ההילוכים, סתמו את החלל בגיר עם סמרטוט או נייר ניגוב. 
  4. פרקו את גל ההינע הקדמי. (אל תשכחו לסמן נקודות מגע להחזרה בדיוק כמו שפורק) 
  5. פרקו את גל ההינע הקצר בין הטרנספר לגיר. 
  6. פרקו את מגן הגיר. (מוט רוחב). 
  7. תמכו את המנוע על ידי מגבה (ג'ק) מתחת לאגן השמן, עם בלוק עץ מתחת לאגן שיגן עליו מהתעוותות. 
  8. הניחו לוח עץ בין הדיסטריביוטור לקיר. 
  9. נתקו את חיבור החוט של אור הילוך אחורי (נמצא סמוך לקויל - סליל ההצתה של המנוע) סמנו את החוטים ליתר בטחון. 
  10. נתקו את חיבור האגזוז. * הספרים ממליצים לרוקן את שמן הגיר. אם דרושה כבר החלפה ממילא – רוקנו, אם לא אין צורך. עוד כמה קילו של השמן הם לא מה שיפריעו לכם. 
  11. הוציאו את בורגי תושבת הגיר. 
  12. הניחו את מוט העץ על קפיצי העלה להגנה ותמיכת הגיר (תמונה משמאל). 
  13. הוציאו את בורגי חיבור הגיר למנוע. (יכול להיות שתצטרכו לפרק את הדיסטריביוטור, אם כן – סמנו את מיקומו המדויק ואת מיקום הרוטור בתוכו, אחרת תצטרכו לאתר את נקודת ה TDC של סוף פעימת העבודה של הבוכנה הראשונה, ולכוון אותו) 
  1. פרקו את תושבת הגיר. 
  2. שחררו את הגיר והזיזו אותו אחורה, הניחו אותו על המוט. 
  3. סמנו את נקודת המגע בין בית המצמד לגלגל התנופה (למקרה שתחליטו לא להחליף חלקים).. 
  4. פרקו את המצמד, ע"י שחרור הברגים בצורה מוצלבת והדרגתית. שחרור אחד הברגים לגמרי בעוד בורג אחר סגור עד הסוף, יעוות את בית המצמד. 
  5. הורידו את הגיר בזהירות. (שימו לב, האבק בתוך בית המצמד הוא אבק אסבסט ומסוכן לבריאות). 
  6. בחנו את המרכיבים, בחנו גם את מסב הלחץ שנשאר בגיר, בחנו את גלגל התנופה-(חפשו עליו סימנים כחולים של התחממות, סדקים, או שחיקה לא אחידה, בכל מקרה של ספק הורידו את גלגל התנופה ושילחו לחריטה. העלות, היא של כ50-60 ₪, ויתכן שעדיף לכם לחרוט אותו בכל מקרה, ליתר בטחון) , אתרו את התקלה ופעלו בהתאם, בכל מקרה מומלץ להחליף את בית המצמד, דסקית החיכוך ומסב הלחץ. השאר לפי העניין.
  1. החליפו בגיר את מסב הלחץ ואת הקפיץ המחזיר אם נדרש, ניתן להוריד אותו על ידי פרוק הזרוע (סמנו נקודת מגע), והזזת הציר עד הסוף הצידה, הפתח מספיק להוצאה והכנסת קפיץ חדש, אפשר להכניס את פין אבטחת המסב פנימה ולהחליף בקלות את המסב, אל תשכחו להזיז את הפין למקומו חזרה. 
  2. גרזו מעט בגריז עמיד לחום גבוה את ציר הגיר לאורך השיניים, על מנת לאפשר תנועה חלקה של המסב. 
  3. החליפו את מחזיר השמן בחלק הקדמי של הגיר, אם החלטתם שאתם הולכים על זה. 
  4. נקו היטב את האזור שבו ישב הגיר ואת הגיר. 
  5. החזירו את הגיר והשאירו אותו אחורה ומונח על מוט העץ. 
  6. עבדו עם ידיים נקיות, נקו בעזרת טינר או אצטון את דסקית הלחץ ואת גלגל התנופה. 
  7. הרכיבו את בית המצמד על פלטת החיכוך והדקו את הברגים באצבעות בלבד, מרכזו את דסקית המצמד על ידי שימוש בבוקסה 14 עם פין (זנב מקדח או בורג מתאים) שיוכנס לתוך הפיילוט ברינג.
  8. לאחר שדסקית החיכוך ממורכזת בצורה מושלמת בתוך בית המצמד (השלב הזה קריטי. לא תמרכזו כמו שצריך, לא תצליחו אח"כ להכניס את הגיר למקומו) , הדקו את בורגי בית המצמד על ידי סגירת הברגים בהצלבה ובדירוג. אסור שיהיה מצב שבו בורג אחד סגור לגמרי ובורג אחר עדיין פתוח, זה יעוות את בית המצמד. אם אתם מסובבים את המנוע תוך כדי התהליך, אז שימו לב שהסימון של מיקום המפלג הלך פארש, ותצטרכו לכוון את המפלג מחדש, שזה תהליך קצת מורכב, אלא אם כן וידאתם לפני פירוק המפלג שהמנוע נמצא בTDC , בסוף מהלך עבודה, של הבוכנה הראשונה, ולשם גם תחזירו את המנוע לפני החזרת המפלג.
  9. הרכיבו את הגיר למקומו, חברו את חוט אור הילוך אחורי שניתקתם.
  10. הרכיבו את כל החלקים שפרקתם בתהליך, אל תשכחו לגרז את קצה ידית ההילוכים ולהכניס אטם מתאים מעל לגולת הידית. אטם מקורי לא נמצא למכירה, לאטם זה אין מספר קטלוגי והוא מגיע רק עם ידית קומפלט, האטם מתפורר עם הזמן וחסרונו יגרום לבעיות. למעשה אטימה זה תפקיד משני לגמרי ועיקר תפקידו הוא למלא את החלל בין הגולה לפקק העליון, לשמור את הידית במקומה ולרכך את תנועתה, נדרש לאלתר אטם, אני עשיתי זאת בעזרת חלקו הפנימי של פקק בקבוק סויה של אסם, ניתן כמובן לגזור חתיכת סיליקון בעובי ובקוטר המתאים לבצע בה חתך ולהכניסה למקומה שוב מעל לגולה. (הערת המערכת לגבי סעיף 30 : לדעתנו, הדרך הנכונה היא לקנות חלק כזה, שהוא בעצם סוג של תושבת - בושינג - לידית של הגיר, ויש לו חשיבות רצינית. בחיפוש אינטרנט זריז מצאנו את החלק המדובר למכירה ב18$. מילות החיפוש - Shifter Pin and Bushing Set) בהצלחה! לדיון נוסף, כנסו לפורום סוזוקי הטכני.)

תודה לחבריי שתמיד נכונים לעזור, לקובי קוטליצקי ולאלכס

שעיה כליף

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.